Links

Studies

2021–2024 Intermedia 2, AVU (Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský)
2023 stáž Accademia di Belle Arti di Carrara, Itálie
2018–2021 Sculpture 2, AVU (Tomáš Hlavina)
2020 stáž AVU, Ateliér hostující umělkyně (Paulina Ołowska)

About the work

5 Chances (to) Tame Fooling Mind

Spíše než zhmotňováním konkrétní ideje je pro autorku tvorba vetkáváním vlastních linií procesu a improvizace do struktur materiálové přeměny, která se neustále odehrává kolem ní. Ať už pracuje s tavením skleněného odpadu, tvarováním vodních vírů, nebo dělá pokusy s magnetismem, Monika Kučerová nechce designovat, ale vytvářet prostor pro vzájemné působení sil, které se podílí na výsledku jak po formální, tak i obsahové stránce. Obdobné motivace stojí za diplomovou prací 5 Chances (to) Tame Fooling Mind. Pět příležitostí zkrotit „zlou“ mysl využívá autorka na různorodých místech Akademie, která se týkají vzdělávání (se) ještě jiným způsobem než v prostorách ateliérů. Červenou nití diplomové práce je totiž proces „učení se“ a pozice komunikujícího, který má „zmizet“, aby si mohl „ten druhý“ vztahovat témata k sobě samému. Mysl v názvu instalace samozřejmě není doslovně zlá, autorka se tak snaží vystoupit z intelektualismu, vytvářet příležitosti „vplést se do světa“ jinak něž právě skrze mysl. Vytvořením pěti příležitostí (náhod) si klade otázku, zda je možné vytvořit prostor pro kontakt s „Reálnem“, jež leží mimo symbolický řád, a je tedy slovy nepopsatelné. Jednotlivé sochařské znaky jsou jakousi „interpretační hádankou“, kde jsou propozice a pojmy vzájemně propleteny a sdělení je možné interpretovat stejně tak jako útok i obranu nebo jako žert i vážnost. Namísto předání vlastních poznatků sdílí autorka své selhávající nástroje a spekulativní průlezky, které jí samotné umožňují zakoušet témata, na která není (jednoduchá) odpověď. Přestože tedy existují záměry a koncepty, kterými se mohou kolemjdoucí zabývat, cílem není přesvědčovat nebo předávat obsah implicitně. Každá instalace je zároveň absurdně doslovnou i nedořečenou skicou, jež nutně nečeká na rozuzlení/dotvoření (správnou interpretaci) performancí. Naopak, chce být dialektickým uzlem, který každý vezme za jiný konec a pokusí se ho sám pro sebe „rozvázat“ na základě svých vlastních zkušeností a hodnot.