Samuel Kollárik↓
Galerie
Studium
2015–2021 | Malba 4, AVU (Martin Mainer, Marek Meduna, Petr Dub) |
2012–2015 | Fakulta umění OSU |
Popis diplomové práce
Bad homology
Samuel Kollárik se zabývá fenoménem předem zvoleného kulturního memu, symbolu, který užitím ztrácí nebo mění svůj původní význam. Konstruuje relativně narativní situace s „protagonistou děje“, jakýmsi komiksovým hrdinou, záměrně odkazujícím na reakční hnutí skinheads – S.H.A.R.P. a R.A.S.H. Děje se tak prostřednictvím figurativní, částečně abstrahované malby s východiskem v konstrukci klasického obrazu a se záměrem využít symbolický aparát k volnému odkazu na evoluční původ maskulinity a na nemožnost jejího uplatnění v současné společnosti. Referenčním polem Kollárikových obrazů je téma skinheads ve filmu (Romper Stomper, Adams Aples, This is England ad.), s důrazem na historický odkaz původních antirasistických hnutí a se zájmem o evoluci a hierarchii. Jeho přístup je otevřeně narativní, záměrně neúplně artikulovaný kvůli nemožnosti binárních závěrů a rozdělení kladných a záporných hrdinů v reálném světě prostřednictvím vizuálního vnímání. Skutečná náležitost k antirasistickým hnutím je v autorových obrazech budována prostřednictvím atributů a symbolů odkazujících na původ skinheadských hnutí v Anglii. Vizáž je v tomto případě předmětem determinace „protagonistů“, ale na první pohled vždy nedává odpověď na ideologickou příslušnost. Deformace spojená s vytěsněním předlohy je záměrná a v závislosti na obraze slouží jako komunikační kanál pro atmosféru obrazu.