Anastasiia Polishchuk↓
Galerie
Studium
2019–2022 | Intermédia 1, AVU (Milena Dopitová) |
2015–2019 | Fakulta umění a architektury, Technická univerzita v Liberci, obor architektura a urbanismus |
Popis diplomové práce
XVI
Nebojte se, královno, krev už dávno vsákla do země.
Na místě, kde byla prolita, se už dnes nalévají vinné hrozny.
Не бойтесь, королева, кровь давно ушла в землю. И там, где она пролилась, уже давно растут виноградные гроздья. [1]
1. BULGAKOV, Mikhail: The Master and Margarita
Osobnost se sbírá po kouscích.
Budoucí osobnost, ještě jako malé dítě, kouká po ostatních – a kopíruje zalíbené rysy, pohyby, mimiku, reakce.
Dítě se vždy narodí jako autentické, svobodné, s určitými vlastními hranicemi, a s časem se pokouší toto dekonstruovat po vzoru dospělých – uvědoměle, nebo ne.
Dospělý se směje – dítě se začíná smát s ním, nejdříve uměle, se snahou jej napodobit, ale postupem času se učí smát přirozeně.
V pubertě se člověk snaží zapadnout do nějaké subkultury – nebýt jako ostatní, ale zároveň hledat sobě podobné.
Chvílemi přebíráme rysy námi oblíbených celebrit – pohled, úsměv, pohyb, oblek.
Příležitostně se nám líbí hudba, co se pouští v rádiu a zaznívá v žebříčcích na MTV.
Někdy toužíme po milostných románcích jako v seriálech a dramatických filmech.
Chceme mít stejně zelený trávník jako soused.
Ze vzpoury se tetujeme, z pokory chodíme do chrámu.
Jsi průměrem 5 lidí, se kterými se setkáváš.
Jsi průměrem 5 písníček, co zpíváš.
5 memů, co jsi lajknul.
5 lidí, do kterých jsi zamilovaný.
V podstatě průměrem nejsi, ale chceš být.
Naše cesta jako dospělého – vrátit se zpátky k sobě původnímu. Odhodit to, co námi bylo přivlastněno navíc, ze syntetické touhy, z chutí zapadnout, z potřeby být oceněným (v nejvyšší hodnotě samozřejmě).
***
Jaké jsou naše touhy? Rodiče / okolí / kamarádi / partner si myslí, že ví lépe, co je pro nás nejlepší – kým se máme stát, jak se chovat, kdy a za koho se vdát/oženit, jak se máme oblékat a kdy je vhodné se usmát. Abychom nebyli sebou.
Snaha kopírovat existující strategie existence s cílem být součástí sociálního celku ze strachu, že nebudu přijat, z genetických předpokladů potřeby k socializaci.
Maskování své osobnosti je akt sebedestruktivní – sebepoškozující. To, co nás může dělat nešťastnými, se může skládat z klamných představ o tom, jak musíme žít.
Je důležité zastavit se v honičce za celoplošným uznáním svojí umělohmotné osobnosti vytvořené ze strachu nezapadnutí do určité struktury, ale najít se a přijmout sebe. (Když spěcháš a skáčeš do cizí tramvaje.)
Je zřejmé, že i náš původní, tovární stav, ke kterému se vracíme, může být syntetický – vytvořený ze všeho, co jsme posbírali cestou dospívání, a může být neoddělitelnou součástí našeho Já. Protože se nelze přeci inspirovat tím, co neexistuje.
Ten rozdíl, co je naše a co není, je jenom v tom, co nás dělá šťastnými ve svém vlastním bytí.
***
Často se stává, že aby člověk pochopil, že má v sobě destruktivní programy, musí přijít velká, často nepříjemná, prudká změna.
Změna, ve které člověk zůstane sám se sebou – se svými strachy, stíny, předsudky.
A začne boj, a nastane převrat.
16 arkán v tarotu – karta věže. Karta prudké změny. Když všechno, co se budovalo mnoho let, se zničí a převrátí se v jeden nekontrolovatelný okamžik. A zničí se, protože to stálo na špatných základech.
Průlom, kolaps ega, nenadálé a radikální změny, které vedou k osvobození, ukončení starých a destruktivních programů, zhroucení iluzí, uvědomění si vlastního vězení (uzavírání se do zdánlivého bezpečí), revoluce, situace se vymyká kontrole, ale i zhroucení, nehoda, krach, rozchod, šok, blesk z čistého nebe… [2]
2. http://www.tarotovaskola.cz/vyznam-tarotove-karty-vez/.
Věž je symbolem univerzálního principu uzdravování, nahrazování starého novým a symbolem obnovy. …Věž je symbolem proměny a probuzení, které je nutné ke zbourání všeho, co je v našem nitru umělé, falešné anebo si klade ke své existenci podmínky. [3]
3. https://probud.se/tarot1/crowleyho-tarot/velka-arkana/996-crowleyho-tarot−16-v.
***
Svět je proměnitelná skládanka. Sestavujeme se, rozebíráme se.
Po dekonstrukci, na nových základech, z prachu, postavit pevnou, novou věž. Se správnými pohledy (výhledy) na svět. S kompletním chápáním světa vnitřního.
Hlavní je, aby tentokrát základ byl pevný.
Budování umělé osobnosti
Věž
Krach umělé osobnosti
{Prudká změna
Otočení světa
Ničení všeho starého a, zdálo se, pevného
Uvolnění místa pro něco nového
Zhroucení iluzí
Krach ega
Transformace
Zničení všech představ o sobě a okolí a budování od znovu
Pohled do samotného Já
Sebeidentifikace
Narození nového Já}