Marie Horvathová↓
Galerie
Studium
2015–2022 | Restaurátorství malba, AVU |
2019 | Účast na třítýdenním workshopu „Consolidation of mural paintings“ na institutu Opificio delle Pietre Dure ve Florencii |
Popis diplomové práce
Ve svém závěrečném roce studia jsem se zabývala restaurováním obrazů na dřevěné a plátěné podložce, nástěnné malby a polychromované plastiky. V rámci diplomové práce jsou také prezentovány technologické kopie, vytvořené v průběhu studia na AVU.
Nástěnná malba Poslední pomazání od Františka Julia Luxe z roku 1756, situovaná v boční kapli sv. Barbory v Domažlickém kostele Nanebevzetí Panny Marie, se před restaurováním nacházela ve velmi špatném stavu. Uvolněná malba byla pokryta vrstvou povrchové nečistoty, která způsobovala znečitelnění celé malby. Restaurátorský zásah spočíval v první řadě v zajištění uvolněné malby, která měla místy zpráškovatělý charakter. Následné odstraňování nečistot a přemaleb proto probíhalo co nejšetrnějším způsobem pomocí zábalů. Závěrečná fáze retuše se soustředila především na scelení abrazí malby a obnovení její čitelnosti.
Další restaurování jsem provedla na závěsném obraze Smrt sv. Josefa, olejomalbě na plátně. Na tomto oválném obraze jsem uskutečnila rozsáhlý restaurátorský průzkum zejména kvůli malířským změnám v kompozici ve spodní vrstvě malby, patrným na rentgenových snímcích. Vzhledem k atypickému celoplošnému poškození malby, projevujícímu se velkým množstvím bodově odpadlé malby, bylo nejproblematičtějšími fázemi restaurování tmelení a následná retuš.
Součástí praktické části diplomové práce je také restaurování barokní polychromované plastiky Krista Vítězného nebo deskové malby Ukřižování z konce 15. století. Obraz se nacházel pod silnou vrstvou zežloutlého laku a množstvím retuší a přemaleb. Po jejich sejmutí se ukázal rozsah poškození malby, zejména v levé a spodní části malby. Dřevěná podložka tohoto obrazu byla v průběhu předchozího restaurátorského zásahu ztenčena na 2–3 mm a opatřena parketáží. V důsledku této nevhodné úpravy však došlo ke vzniku prasklin v podložce ohrožujícím malbu. Bylo proto nutné parketáž sejmout a nahradit adekvátním podpůrným systémem. Snímání staré parketáže a následnou výrobu nového podpůrného rámu považuji za jednu z nejzajímavějších zkušeností v rámci praktické části diplomové práce.
V teoretické práci jsem se zabývala problematikou retuše malířských děl. Cílem textu je přiblížit význam lacuny, chybějícího místa na poškozené malbě, a její dopad na vnímání celého uměleckého díla. Součástí práce je také přehled historických přístupů k retuši malířských děl od 19. století po současnost. Závěrečná kapitola je pak věnována specifikám retuše v českých zemích.
Teoretický text diplomové práce je doplněn praktickou částí, která je věnována ukázkám různých přístupů k integraci chybějících míst. Jednotlivé příklady byly demonstrovány na vybraném detailu z deskové malby Ukřižování, zachycujícím fragmentárně zachovanou postavu v levé části malby. Na této části byly provedeny rozdílné typy retuše, od minimalistického konzervačního zásahu až po napodobivý doplněk.