Tereza Tomanová↓
Galerie
Odkazy
Studium
2017–2024 | Malba 1, AVU (Robert Šalanda, Lukáš Machalický) |
2023 | stáž UMPRUM, Ateliér skla (Rony Plesl, Klára Horáčková) |
2022 | stáž HKU University of the Arts Utrecht, Fine Art, Nizozemsko |
2021 | Malba 2, AVU (Adéla Součková, Milan Mikuláštík) |
2020 | stáž St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo, Malba a socha, Bulharsko |
2019 | Intermédia 2, AVU (Pavla Sceranková, Dušan Záhoranský) |
2015 | stáž University of Corvinus, Krajinářská architektura, Budapešť, Maďarsko |
2010–2015 | Mendelova univerzita v Brně, Zahradní a krajinářská architektura |
Popis diplomové práce
Zahrada
Tereza Tomanová se během studia věnovala tématu zahrady. Nahlížení na zahradu skrze osobní mytologii ji podnítilo k tomu, aby se tomuto tématu věnovala i ve více obecných rovinách. Pro její tvorbu je charakteristické vědomé používání širokého spektra materiálů a užití ovoce a zeleniny, které vkládá do různých kontextů.
V diplomové práci se zaměřila na vztah člověka a zahrady, jak vzniká a čím vším by pro člověka mohla zahrada být. Série obrazů namalovaná barvivy z červeného zelí a anorganických látek využívá principu potlačování a expanze. Je rovněž paralelou k chování rostlinných společenstev v přírodě. Současně rozvíjí myšlenku „Co se s čím setká“, která je spojnicí celé práce, a otevírá tak přemýšlení o zahradě. Proměnlivost, nestálost a barevnost použitých barviv se staly principiálními východisky k metamorfóze zahrady a cykličnosti přírody.
Instalace vychází z uzavřeného středověkého dvora, který je místem tajemnosti, symboliky, použití rostlin a metaforického odkazu k lidské existenci. Práce si klade otázku, do jaké míry je člověk tvořitelem. To vedlo autorku k uchopení zahrady jako imaginárního místa, kde se člověk ocitá v roli zahradníka. Tyto otázky volně rozvíjí v performativní části s hráběmi.